Autobouwer Tesla komt in maart volgend jaar met een nieuwe elektrische auto die zo’n 31.000 euro moet kosten. Daarmee wordt het voor zakelijke rijders een stuk goedkoper om een Tesla aan te schaffen.
Op zijn favoriete manier maakte Tesla-oprichter Elon Musk woensdag bekend dat de maker van elektrische auto’s met een nieuw model komt: op Twitter. In een serie tweets liet Musk meer los over de Model 3, de eerste betaalbare bolide van Tesla die geschikt is voor massaproductie.
De Model 3 wordt in maart volgend jaar onthuld, maar zal pas in 2017 van de productieband rollen. De autofabrikant moet namelijk eerst de Gigafactory afbouwen, een enorme fabriek voor lithium-ion-batterijen die Tesla in de staat Nevada neerzet. De productiefaciliteit moet de kosten van autobatterijen — veruit het duurste onderdeel – omlaag brengen, waardoor Musk in staat is om van zijn auto’s een massaproduct te maken.
Met de Model 3 wil Tesla de doorbraak naar het grote publiek forceren. Volgens Musk gaat de nieuwe auto 35.000 dollar kosten, omgerekend iets meer dan 31.000 euro. Dat is een stuk betaalbaarder dan de Tesla Model S, die online verkrijgbaar is vanaf 83.300 euro.
Niet alleen Nederlandse consumenten zullen eerder overwegen om voor een Tesla te kiezen, ook voor zakelijke rijders wordt het een stuk interessanter om een elektrische auto van het Amerikaanse bedrijf aan te schaffen. De Model 3 is namelijk flink goedkoper voor de bijtelling, het geld dat zakelijke rijders moeten betalen als ze de auto ook privé gebruiken.
Gunstig bijtellingstarief
Dat zit zo. De regering wil de verkoop van schone auto's stimuleren en voert daarom een gunstig bijtellingstarief in van 4 procent voor volledig elektrische auto's. Maar dat fiscale voordeel geldt vanaf 2019 alleen voor elektrische auto's met een catalogusprijs tot 50.000 euro.
De Tesla Model S zit daarboven en valt daarom alsnog onder het tarief van 22 procent. Daardoor wordt het voor leaserijders duizenden euro's duurder om er eentje aan te schaffen, bleek onlangs uit een berekening van staatssecretaris Wiebes van Financiën. Waar de bijtelling voor een Tesla Model S volgend jaar bijna 3.500 euro bedraagt, zal dat in 2020 zijn gestegen tot meer dan 10.000 euro.
Tesla-taks
Volgens Wiebes is de 4 procent bijtelling vooral interessant voor luxere voertuigen, omdat het financiële voordeel daar het grootst is. Maar de dure bakken zijn slechter voor het milieu, omdat ze over het algemeen meer energie verbruiken. Daarom komt er een aanschafgrens, waar alleen de elektrische auto's van Tesla boven zitten.
Econoom Mathijs Bouman doopte de maatregel daarom tot Tesla-taks en speculeerde deze week in zijn FD-column dat de brancheverenigingen RAI en Bovag de Amerikaanse autobouwer dwars willen zitten. Tesla verkoopt zijn wagens namelijk niet via autodealers, maar alleen online, rechtstreeks aan de consument.
Met de goedkopere Model 3 kunnen zakelijke rijders de Tesla-taks ontlopen. Nu maar hopen dat het bedrijf van Musk het nieuwe model daadwerkelijk levert voor 2019, als de aanschafgrens wordt ingevoerd.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl